انواع دستگاه لیزر الکساندرایت واقعی کدام است

دستگاه لیزر الکساندرایت لیزری است با طول موج ۷۵۵ نانومتری که از کانی و عنصری بسیار کمیاب و گرانقیمت بنام chrysoberyl تشکیل شده است ، این عنصر بر اساس مقایسه علمی که توسط کنفدراسیون جهانی جواهر و موسسه گوهر شناسی جهانی GIA به عمل آمده است به عنوان گرانقیمت ترین سنگ و نادرتر از الماس میباشد . کانی الکساندرایت Alexandrite  دارای پدیده color change  بوده ودر نور روز یک رنگ ودر نور شب در زیر لامپ رنگ دیگری را نمایش می دهد این سنگ معمولا در دو رنگ آبی مایل به سبز و یا بنفش مایل به قرمز ( یاقوتی رنگ ) یافت میشود .

خصوصیات منحصر بفرد این کانی و استفاده از آن در لیزرهای الکساندرایت منجر به این گردیده که اصولا لیزرهای الکساندرایت در جهان به عنوان گران قیمت ترین نوع لیزری قرار بگیرند ( بر خلاف لیزرهای دایودی که بسیار ارزان تر میباشند ) همچنین نوع لیزر به کار گرفته شده در این دستگاه جامد است و محدوده‌ی آن در نور مرئی قرار دارد .

دلیل از بین رفتن موهای زائد در این دستگاه مربوط به جذب بسیار بالای ملانین آن میباشد بطوری که بالاترین ضریب جذب را در بین همه لیزر های رفع موی زائد در جهان را دارد . همچنین امروزه نسلهای پیشرفته و قدرتمند این دستگاه این توانایی را دارد که در کنار موهای ضخیم و تیره که معمولا همه لیزرها بر روی آنها تاثیرات مثبتی را دارند بر روی موهای کم عمق و کرکی نیز دارای اثربخشی بالایی باشند .

با نگاهی به نمودار عمق نفود لیزرها بر حسب طول موج به راحتی در می یابیم که عمق نفوذ لیزر دایود از لیزر الکساندرایت بیشتر است و از این رو انرژی لیزر راحت تر به فولیکول مو می رسد اما آنچه که بسیار قابل توجه میباشد این است که اگرچه عمق نفوذ در لیزر دایود از لیزر الکساندرایت بیشتر است اما با نگاهی به ضریب جذب ملانین بر حسب طول موج به راحتی در می یابیم که لیزر الکساندرایت بالاترین ضریب جذب ملانین را در بین لیزر موهای زائد دارد و از این جهت جذب ملانین توسط لیزر الکساندرایت بهتر از سایر لیزرها از جمله لیزر دایود صورت می پذیرد .

بالا بودن ضریب جذب در لیزر الکساندرایت باعث می شود که پس از کار با این لیزر رنگ پوست روشن تر هم گردد و این موضوع برای مراجعین دارای جذابیت بالایی می باشد زیرا معمولا نواحی دارای موهای زائد در بدن به مرور زمان پوستی تیره تر از سایر قسمتهای بدن پیدا میکند که برای افراد خوشایند نیست اما با استفاده از لیزر الکساندرایت این مشکل نیز برطرف میگردد .

از آنجایی که لیزر الکساندرایت به طور معمول برای پوست های مختلف (I-IV) میتواند استفاده شود نتایج مربوط به آزمایشات بالینی نشان داده است که حجم مو به طرز چشمگیری به سرعت بعد از هر مرحله درمان کاهش می یابد و میزان پروتکل درمانی و جلسات در لیزرهای الکساندرایت بسیار کوتاه تر از سایر لیزرهای موهای زائد میباشد .

همچنین در لیزرهای الکساندرایت از سیستمهای کولینگ گاز استفاده میگردد ( بر خلاف لیزرهای دایود ) که به دلیل قدرت بسیار بالای خنک کنندگی آنها تحمل لیزر برای بیماران بسیار آسان بوده و بر خلاف لیزرهای دیگر احتمال سوختگی یا عوارض جانبی بر روی پوست رو به شدت کاهش میدهد .

برای تشخیص دستگاههای لیزر الکساندرایت واقعی برای بیماران و کلینیک های درمانی در زیر لیست معتبرترین و بهترین برندهای لیزرهای  الکساندرایت که در جهان موجود میباشد را میتوانید مشاهده نمایید :

دسته بندی انواع دستگاه لیزر الکساندرایت

۱- لیزر الکساندرایت کندلا Candela Alexandrite Laser
۲- لیزر الکساندرایت نابلکس Noblex Alexandrite Laser
۳- لیزر الکساندرایت دکا Deka Alexandrite Laser
۴- لیزر الکساندرایت بایوس Bios alexandrite laser
۵- لیزر الکساندرایت اپیکیر Epicare alexandrite laser
۶- لیزر الکساندرایت لوترونیک Lutronic alexandrite laser
۷- لیزر الکساندرایت اوریون Orion alexandrite laser
۸- لیزر الکساندرایت آپوچی Apogee alexandrite laser
۹- لیزر الکساندرایت موتوس Motus alexandrite Laser

لازم به تذکر است برای اطمینان از اینکه بجای لیزرهای الکساندرایت واقعی از لیزرهای دایودی با طول موج الکس استفاده نشده است حتما باید به مجوزهای قانونی و تاییدیه وزارت بهداشت دستگاهها دقت نموده و چنانچه در داخل مجوز وزارت بهداشت دستگاه از نام لیزر الکساندرایت Alexandrite Laser استفاده نشده باشد به این معنی است که آن دستگاه لیزر الکساندرایت واقعی نبوده و احتمالا لیزرهای دیودی با طول موج الکس هستند که از نظر درمانی بسیار ضعیف تر از لیزرهای الکساندرایت خواهند بود همچنین اصالت تجهیزات را از طریق سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت میتوانید بررسی نمایید . امید است این مقاله جامعه پزشکی را با سیستمهای نوین لیزری آشنا نموده باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *